EMS-vadba – učinkovita vadba s pomočjo električne energije

Tako imenovana EMS-vadba – električna mišična stimulacija (Electric Muscle Stimulation) – je z električnimi impulzi povzročeno krčenje mišic. Priljubljena je postala predvsem zato, ker vpliva na več stvari hkrati – sočasno pripomore k zmanjšanju telesne teže in količine maščob na kritičnih predelih telesa, k razbremenitvi bolečin v hrbtu ali rehabilitaciji ter večji fizični moči in vzdržljivosti. Je precej bolj učinkovita od klasične vadbe.

Zgodnja metoda zdravljenja z nizkofrekvenčno električno stimulacijo – tehnika faradizacije – se je pojavila že v prvi polovici 19. stoletja in se uporabljala za učinkovito zdravljenje paralize pri bolnikih. Pomembna prelomnica v zgodovini EMS-naprav pa so bile olimpijske igre v Montrealu leta 1976. Ruski znanstvenik Jakov Kots je postal eden prvih zagovornikov uporabe EMS v športu, še zlasti za izboljšanje telesne pripravljenosti športnikov Sovjetske zveze na igrah. Kots je pri svoji napravi EMS uporabil frekvenco 2.500 megahercev, ki je postala znana kot ruski tok ali Kotsov tok. Njegove študije in uporaba naprave so pokazale, da ta posebni električni tok povečuje odzivnost hitrih mišic za večjo hitrost in pomaga športnikom pri gradnji mišic.

Pri vadbi brez EMS-jopiča možgani pošiljajo električne impulze v mišice in te se ustrezno odzovejo glede na velikost in frekvenco impulzov. Intenzivnost mišičnega dela pa lahko hitro upade, kar z EMS-jopiči preprečijo in tako omogočijo učinkovitejši trening. EMS-jopič ima namreč vgrajene elektrode, ki oddajajo električne impulze in s tem vzdražijo mišice, da se te krčijo pod nadzorom vaditelja. Telo pri tem naravno sprejema impulze EMS, saj gre le za krepitev naravnih impulzov, ki jih proizvajajo naše mišice.

Vrste mišičnih vlaken in njihova aktivacija z vadbo EMS

Skeletne mišice so sestavljene iz posameznih mišičnih vlaken. Poznamo dve vrsti mišičnih vlaken, hitra in počasna, ki so različno zastopana v posamezni mišici. Počasi odzivna mišična vlakna so odporna proti utrujenosti in odgovorna za dolgotrajne manjše gibe in nadzor drže. Vsebujejo več mitohondrijev, mioglobina in za delovanje potrebujejo kisik. Imenujejo se tudi vlakna tipa I ali rdeča vlakna. Hitro odzivna mišična vlakna pa zagotavljajo večje in močnejše sile, vendar za krajši čas, in se hitro utrudijo. Za svoje delovanje ne potrebujejo kisika in so manj prekrvljene, zato se imenujejo tudi bela vlakna ali vlakna tipa II. Glede na želje stranke se izdela program vadbe, ki še dodatno z EMS ciljno aktivira različna mišična vlakna.

Prednosti EMS-vadbe je veliko

EMS-vadba ima številne prednosti. Ena od njih je, da je 30-minutni EMS-trening skupaj z ogrevanjem in ohlajanjem primerljiv z 90 minutami klasičnega treninga. Druga prednost je manjša obremenitev sklepov, saj pri EMS-treningu ni poskokov ali dvigovanja težkih uteži. EMS-tehnologija omogoča krepitev mišic, ki so težko dostopne in pogosto zelo šibke. Poleg tega je vadba nadzorovana: z vaditeljem, ki stranko spodbuja in nadzoruje, ta varno in učinkovito gradi svojo telesno formo. Trening je lahko zelo osnoven in nežen ter se ves čas izvaja na tleh leže, če so kakšne težave. Če je stranka fizično sposobnejša, pa je trening lahko precej bolj intenziven, z močnejšimi kontrakcijami in zahtevnejšimi dinamičnimi vajami. Vse je odvisno od strankine fizične pripravljenosti. Pri treningu se lahko uporabljajo tudi različni pripomočki.

Ena od prednosti je tudi hitrejše izboljšanje mišične zmogljivosti: pri EMS-vadbi se aktivira do 90 odstotkov mišičnih vlaken, medtem ko se jih pri klasični največ tretjina. Poleg tega se pospešita lokalni krvni obtok in bazalni metabolizem: zaradi izredno povečanega mišičnega delovanja in pospešenega metabolizma se porablja odvečna telesna maščoba, saj telo še več ur po treningu (do 72 ur) porablja kisik za regeneracijo mišic. S treningom je stimuliran tudi presnovni in encimski sistem. Močno mišično krčenje spodbudi krvni obtok, kar dodatno stimulira proizvodnjo kolagena, poveča pa se tudi prekrvitev v koži.

Pomembni prednosti sta še sprostitev mišic – s tehnologijo EMS lahko z natančno določeno frekvenco in jakostjo električnih impulzov spodbujamo sproščanje in regeneracijo mišic ter zmanjšanje bolečin v mišicah: EMS-vadba ponuja dolgotrajno rešitev, saj odpravlja vzrok bolečine ali deluje preventivno. Globoke mišice ob hrbtenici, ki jih z navadnimi vajami težko aktiviramo, z EMS okrepimo in s tem pomagamo stabilizirati hrbtenico.

Primerna tudi za tiste, ki večino časa presedijo

EMS-vadba je zaradi blagodejnih učinkov na mišice priporočljiva tudi za osebe, ki na delovnem mestu večino časa presedijo ali ponavljajo rutinske gibe, zato je, zlasti njena različica, ki traja 20 minut, primerna za vse, ki jo želijo izvajati kar takoj po službi. EMS-trening ne obremenjuje sklepov in ne upogiba hrbtenice. Popravlja držo in v zelo kratkem času prinese neverjetne rezultate. Poleg tega se učinki EMS kažejo v zmanjšanju maščobe, izgubi teže, odstranjevanju celulita, povečanju mišične mase na račun maščobe, finem izoblikovanju mišic, izločanju toksinov, izboljšanju drže, lajšanju bolečin v hrbtu in kolkih, obnavljanju srčno-žilnega sistema in krvnega obtoka, pri okrevanju po poškodbah, pri pooperativnih procesih po ortopedski operaciji in delujejo tudi kot preventiva pred ortopedskimi posegi.

Uporaba v specializiranih vadbenih centrih

Električna mišična stimulacija se je sprva uporabljala v medicinske namene, zdaj pa je na voljo v vadbenih centrih in pri fizioterapijah za doseganje boljših in hitrejših rezultatov. Ena od takih ustanov je tudi Center za rehabilitacijo, lepoto in dobro počutje N°11, ki deluje v Ljubljani in kjer zagovarjajo celosten pristop (med drugim pod nadzorom fizioterapevtov izvajajo manualno in instrumentalno fizioterapevtsko obravnavo, kinezioterapijo in druge praktične vadbe). EMS-vadbo izvajajo pod vodstvom kineziologinje in fizioterapevtke Urše Belaj in Andreja Potrate, profesorja športne vzgoje, maserja, tuinologa in diplomiranega fizioterapevta.

Preberite članek v PDF obliki